حضور نمایندگان موزه صلح تهران در کنفرانس کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی

opcw-tim-2017نمایندگان موزه صلح تهران و انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی، در بیست و دومین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی که از تاریخ 6 تا 10 آذرماه 1396 در شهر لاهه هلند و از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) برگزار شد، شرکت کردند.

  

opcw-tim-2017نمایندگان موزه صلح تهران و انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی، در بیست و دومین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی که از تاریخ 6 تا 10 آذرماه 1396 در شهر لاهه هلند و از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) برگزار شد، شرکت کردند.

 

نمایشگاه «بوی بادام»، مجموعه‌ای از 18 اثر نقاشی از 18 هنرمند جوان کشورمان با تمرکز بر پیامدهای کاربرد سلاح‌های شیمیایی و فعالیت‌های صلح‌آمیز جانبازان شیمیایی از سوی موزه صلح تهران و گالری آن لاین در حاشیه این کنفرانس برپا و با استقبال گسترده هیئت‌های دولتی و دیگر حاضران مواجه شد. آقای دکتر علیرضا جهانگیری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند در خصوص این نمایشگاه گفتند: « [این نمایشگاه] می‌تواند آغاز راه مهمی در جهت زنده نگه‌داشتن راه جانبازان شیمیایی کشور و آگاه‌سازی مخاطبان باشد.» از میان بازدید‌کنندگان این نمایشگاه می‌توان به آقای دکتر دهقانی (مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه)، آقای احمد اوزومجو (مدیرکل فعلی OPCW)، آقای فرناندو آریاس (مدیرکل آینده OPCW)، پروفسور الستر هِی (برنده جایزه OPCW – لاهه در 2016)، پروفسور باب متیوس (برنده همان جایزه در 2015) و سفیران کشورهای مختلف اشاره کرد.


هم‎‌چنین فیلم مستند «پوستی که می‌سوزد» (The Skin that Burns)، ساخته خانم نرگس باجقلی با موضوع زندگی و فعالیت‌های جانبازان شیمیایی و با تمرکز بر یکی از راویان داوطلب موزه صلح تهران، آقای احمد سلیمی، به‌عنوان یکی از رویدادهای جنبی این کنفرانس و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه و هم‌چنین اداره تشکل‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران به نمایش درآمد.


بیانیه موزه صلح تهران با همراهی یکی از جانبازان شیمیایی راوی موزه، آقای علی جلالی، در جلسه عمومی کنفرانس و به‌عنوان یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) حاضر در کنفرانس قرائت شد. در بخشی از این بیانیه از سوی این راوی داوطلب خطاب به نمایندگان کشورهای حاضر آمده است: « فکر کردن به همه لحظات فوق‌العاده در موزه صلح تهران که به آگاهی‌بخشی سپری شده است باعث .... افتخار من است... آرزو می‌کنم که شما هم تمام توان خود را به کار بگیرید تا در پایان کار، احساسی چون من داشته باشید.»


در جلسه ائتلاف سمن‌های حاضر در کنفرانس نیز، موزه صلح تهران و فعالیت‌های گوناگون آن مانند شرح واقعیات مربوط به جنگ شیمیایی علیه کشورمان برای بازدیدکنندگان، برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، فعالیت‌های هنری و تبادلات بین‌المللی به‌طور مختصر برای نمایندگان دیگر سمن‌های عضو ائتلاف کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی معرفی و با سؤالات آنان پاسخ داده شد.


در حاشیه این کنفرانس، مراسم گرامیداشت قربانیان سلاح‌های شیمیایی، صبح روز 9 آذرماه، در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با سخنرانی مدیرکل سازمان، نماینده وزارت امور خارجه هلند و هم‌چنین معاون شهردار لاهه برگزار شد. در پایان برنامه‌، قطعه‌ای به یاد قربانیان نواخته شد و سپس حاضران با اهدای گل به یادمان قربانیان سلاح‌های شیمیایی در حیاط سازمان و یک دقیقه سکوت، به آنان ادای احترام کردند.


جایزه OPCW – لاهه سال 2017 نیز در حاشیه این کنفرانس، در روز 6 آذر به‌طور مشترک به مرکز آفریقایی برای مطالعه و پژوهش در حوزه تروریسم (ACSRT) از الجزیره و دوره‌های ارشد در حوزه محافظت در برابر حوادث ش.م.ر.ا [شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک و اتمی] در دانشگاه رم تور وِرگاتا از ایتالیا اهدا شد.


برای مطالعه جزئیات بیش‌تر برگزاری نمایشگاه بوی بادام، می‌توانید به سایت گالری آن‌لاین و برای دریافت اطلاعات بیش‌تر در خصوص فیلم پوستی که می‌سوزد می‌توانید به سایت این فیلم مراجعه کنید.


هم‌چنین برای مطالعه متن بیانیه موزه صلح تهران در جلسه عمومی کنفرانس اینجا، برای مشاهده فیلم قرائت بیانیه اینجا و برای مشاهده عکس‌های این برنامه اینجا کلیک کنید.

 

broshor2

broshor1

broshor4

broshor3