انتخاب موزه صلح تهران به عنوان یکی از موزه‌های خصوصی برتر کشور

موزه برتر-گواهی-سایز کوچک

شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) از سال 1356 (1977م)، برای همسوسازی بیشتر با آرمان‌های موزه و جلب توجه عموم مردم به فعالیت‌ها و اهمیت آن، روز هجدهم ماه می، مطابق با 28 اردیبهشت را روز جهانی موزه نامیده است و ایکوم ایران هر سال در این روز موزه‌های برتر خصوصی و دولتی را در 13 شاخص مختلف برمی­گزیند. این شاخص‌ها عبارتند از: آموزش، بازدید از موزه، معرفی، نگهداری و حفاظت، پژوهش، توسعه مدیریت، خلاقیت و نوآوری، گردآوری، تلاش برای بقا، روز جهانی موزه، شاخص کودکان و نوجوانان، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی و مناسب‌سازی موزه‌ها برای استفاده معلولین و جانبازان.

 
شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) از سال 1356 (1977م)، برای همسوسازی بیشتر با آرمان‌های موزه و جلب توجه عموم مردم به فعالیت‌ها و اهمیت آن، روز هجدهم ماه می، مطابق با 28 اردیبهشت را روز جهانی موزه نامیده است و ایکوم ایران هر سال در این روز موزه‌های برتر خصوصی و دولتی را در 13 شاخص مختلف برمی­‌گزیند. این شاخص‌ها عبارتند از: آموزش، بازدید از موزه، معرفی، نگهداری و حفاظت، پژوهش، توسعه مدیریت، خلاقیت و نوآوری، گردآوری، تلاش برای بقا، روز جهانی موزه، شاخص کودکان و نوجوانان، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی و مناسب‌سازی موزه‌ها برای استفاده معلولین و جانبازان.

مراسم «روز جهانی موزه» امسال با شعار «موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی، آینده سنت» با تلاش ایکوم ایران و با همکاری فرهنگستان هنر روز شنبه 28 اردیبهشت 1398 برگزار شد.

موزه صلح تهران امسال در 7 شاخص کاندید شده بود که از میان آنها در 3 شاخص کودک و نوجوان، توسعه مدیریت و مناسب‌سازی موزه‌ها برای استفاده معلولین و جانبازان موزه‌ی خصوصی برتر ایران و در چهار شاخص بازدید، معرفی، آموزش و پژوهش کاندید تقدیر شناخته شد.

موزه برتر-گواهی

در خصوص معیارهای مورد نظر در شاخص کودک و نوجوان برای انتخاب موزه برتر به طور خلاصه می‌توان به داشتن محیطی مناسب برای کودک و نوجوان و همچنین برگزاری برنامه‌های آموزشی متناسب با این گروه سنی، اشاره نمود.

شاخص توسعه مدیریت نیز با در نظر گرفتن گسترش و تخصص‌گرایی بخش‌های موزه و ایجاد انگیزه در کارکنان در پی ارتقاي سطح علمی و خدمات‌رسانی بهتر و جلب رضایتمندی مخاطبین موزه‌هاست.

مناسب‌سازی موزه‌ها برای استفاده معلولین و جانبازان به عنوان یکی دیگر از شاخص‌هایی که موزه صلح موفق به دریافت عنوان موزه برتر در آن شده‌است، به آماده‌سازی محیط موزه به شکلی که افراد کم‌توان قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط موزه حرکت و بازدید کنند اختصاص دارد؛ از جمله: اصلاح راهرو، ورودی، درب و پنجره‌ها، راه‌پله‌ها، فضای بهداشتی و...

موزه برتر

شاخص بازدید، به مجموعه فعالیت‌هایی که باعث رشد کمی و کیفی بازدید موزه برای مخاطبین خاص و عمومی موزه می‌شود،‌‌ می‌پردازد.

مجموعه فعالیت­‌هایی که باعث شناساندن خود موزه، موضوع، داشته‌ها و داده‌هایش به مخاطبین می‌شود، ازجمله معیارهای شاخص معرفی موزه محسوب می‌گردد.

شاخص آموزش در دو بخش آموزش پرسنل و عمومی ارزیابی می­‌شود که به ترتیب شامل این معیارها هستند: دوره­‌های کوتاه مدت برای کارکنان و اعزام آنان به دوره­‌های آموزشی در داخل و خارج از کشور و نیز برگزاری مسابقات و کارگاه‌­ها به صورت حضوری یا مجازی برای مخاطبین موزه.

یکی دیگر از شاخص­‌هایی که موزه در آن کاندید تقدیر شد، شاخص پژوهش است که در آن انجام تحقیقات در حوزه­‌های مختلف توسط موزه جهت افزایش سطح اطلاعات کمی و کیفی ملاک قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که موزه صلح در سال‌های 91، 93، 94، 95 و 97 موفق به دریافت عنوان برتر در بخش­های آموزش، بازدید، گردآوری اموال فرهنگی تاریخی، معرفی میراث فرهنگی تاریخی، خلاقیت موزه‌ای، توسعه مدیریت و معرفی موزه شده است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص این شاخص‌ها می­‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

broshor2

broshor1

broshor4

broshor3